De ad-hoc-commissie behandelt ook klachten over het functioneren van leden in een opleidingscontext. De ad-hoc-commissie onderzoekt de klacht door middel van hoor en wederhoor. De ad-hoc-commissie onderzoekt of klager en aangeklaagde door middel van bemiddeling of mediation tot een oplossing kunnen komen en kan deze bemiddeling of mediation zelf uitvoeren. Als dit geen oplossing biedt, geeft de ad-hoc-commissie haar bevindingen door aan de registratiecommissie. De registratiecommissie geeft op basis van de bevindingen van de ad-hoc-commissie een bindend advies over de gegrondheid van de klacht en de eventueel op te leggen maatregel en deelt dit mee aan het bestuur. Het bestuur neemt naar aanleiding van het bindende advies een besluit. Het bestuur besluit of de klacht gegrond of ongegrond is en of er een maatregel wordt opgelegd.
Samenstelling commissie
De samenstelling van de ad-hoc-commissie wisselt per bezwaar/klacht. Een ad-hoc-commissie bestaat uit ten minste één lid van de accreditatie- of registratiecommissie en ten minste één lid of deelnemer van de vereniging van buiten de accreditatie- of registratiecommissie. De ledenraad stelt, op voordracht van het bestuur, een lijst samen met beschikbare en capabele leden en deelnemers (belangstellenden) die zitting kunnen nemen in deze ad-hoc-commissies (pool).