Paniek: ben je doodsbenauwd en bang dat het terugkomt?

 

Meer weten over cgt bij een paniekstoornis?

  • Er is een brochure over cognitieve gedragstherapie bij angststoornissen met een speciale paragraaf over de paniekstoornis met agorafobie (straat- of pleinvrees).
  • Er is ook een factsheet over de paniekstoornis voor mensen die in de zorg werken.

Wat heeft de vrouw in het filmpje?

Zij kreeg 30 jaar geleden op haar werk een aanval van hyperventilatie. Daar werd ze zo bang van, dat ze nergens meer naartoe durfde. Ze dacht eigenlijk dat ze niet te helpen was, maar na 10 jaar zoeken vond ze toch hulp waar ze wat aan had. Nu is ze er weer bovenop en gaat ze er weer op uit, al weet ze dat het nooit meer helemaal over gaat.

Ben jij ook bang in een besloten ruimte of durf je de straat niet op?

Als je het eng vindt om in je eentje ergens buitenshuis te moeten zijn, of in een ruimte waar je niet zo makkelijk uitkomt, zoals een bioscoop, kun je zo bang worden dat je een paniekaanval krijgt. Je gaat dan trillen, beven, zweten of je krijgt hartkloppingen. Paniekaanvallen kunnen ook ontstaan als je veel stress hebt. Soms is het zo erg dat je denkt dat je doodgaat. En je kunt heel bang worden voor dit soort paniekaanvallen. Dan heb je misschien een paniekstoornis.

Herken je deze problemen?

Ieder jaar heeft 1 op de 100 mannen en 1 op de 65 vrouwen last van paniekaanvallen. Angststoornissen – de paniekstoornis is er daar een van – staan erom bekend dat ze een hele grote ziektelast veroorzaken.

Van alle klachten en aandoeningen, zorgen angststoornissen, na hartziekten en beroertes, voor de grootste ziektelast. Veel mensen met angststoornissen kunnen als gevolg van hun klachten geen volwaardig leven meer leiden, zoals werken en leuke dingen met familie en vrienden doen en voor hun gezin zorgen. Dit kan zorgen voor eenzaamheid en gevoelens van somberheid.

Wie kan je helpen?

Een psycholoog kan je helpen. Om een afspraak met een psycholoog te kunnen maken, heb je een verwijzing van je huisarts nodig.

Er zijn verschillende soorten psychologen. De vrouw in het filmpje is naar een cognitief gedragstherapeut geweest, een cgt’er. Cognitieve gedragstherapie is erg effectief voor behandeling van paniekstoornissen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Via vind een therapeut kan je een cgt’er bij jou in de buurt vinden.

Wat doet een cgt’er?

Leren omgaan met angst en paniek
De cgt’er leert je dat de symptomen vanzelf weer weggaan en niet gevaarlijk zijn.

Leren omgaan met lastige situaties
Daarna ga je stapje voor stapje steeds moeilijkere situaties opzoeken. Bijvoorbeeld eerst naar de bushalte lopen, dan in het bushokje gaan zitten wachten, dan met de bus mee, dan met de trein en dan met het vliegtuig.

Je merkt dan dat je steeds minder in paniek raakt en dat de angst minder wordt. Daardoor word je minder bang voor paniek en zoek je makkelijker situaties op die je vroeger uit alle macht probeerde te vermijden.

Anders leren denken over angst en paniek
Je gaat ook anders denken over angst over paniek. Je realiseert je bijvoorbeeld beter dat het altijd weer over gaat en niet gevaarlijk is en dat je meer controle hebt over je gevoelens dan je aanvankelijk dacht.