Ben je somber, heb je nergens meer zin in?

 

 

 

Wat heeft de man in het filmpje?

De man in het filmpje heeft totaal geen energie en voelt zich waardeloos. Hij vergiftigt zichzelf met negatief denken. Wat begint met slapeloosheid, blijkt een depressie te zijn.

Ben jij ook depressief?

Een dipje is natuurlijk geen depressie. Een depressie duurt veel langer en heeft twee belangrijke kenmerken: je voelt je somber en leeg en bovendien heb je nergens meer plezier in.

Vaak gaat een depressie ook samen met gevoelens van minderwaardigheid, slaapproblemen, eetproblemen, gebrek aan energie, concentratieproblemen, traagheid of juist onrust en terugkerende gedachten aan de dood of zelfmoord.

Als je langere tijd, het grootste deel van de dag last hebt van somberheid, gebrek aan plezier of allebei en andere klachten uit het lijstje hierboven, dan zou je wel eens een depressie kunnen hebben.

Herken je deze problemen?

Ieder jaar heeft één op de 20 mannen en één op de 13 vrouwen last van een depressie. Depressies komen waarschijnlijk vaker voor dan je denkt.

Depressies verschillen in ernst: met een lichte depressie kun je vaak gewoon doorgaan met de meeste dagelijkse dingen, bij een ernstige depressie gaat dat gewoon niet.

Soms zijn depressies eenmalig, maar meestal komen ze terug.

Wie kan je helpen?

Een psycholoog kan je helpen. Om een afspraak met een psycholoog te kunnen maken, heb je een verwijzing van je huisarts nodig.

Er zijn verschillende soorten psychologen. De man het filmpje is naar een cognitief gedragstherapeut geweest, een cgt’er. Cognitieve gedragstherapie is namelijk erg effectief bij het behandelen van depressies. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Via vind een therapeut kan je een cgt’er bij jou in de buurt vinden.

Bij ernstige depressies zijn soms antidepressiva nodig. Je psycholoog mag dit niet zelf voorschrijven, maar kan wel een psychiater bij de handelingen betrekken die bevoegd is om medicatie voor te schrijven.

Wat doet een cgt’er?

Weer in beweging komen
Bij een depressie heb je vaak nergens meer zin in. Ook niet in leuke dingen. De cgt’er kijkt wat je nog wel kunt en wilt en daarvoor maken jullie samen een actieplan. Het begint met kleine dingen, zoals je ’s ochtends douchen of de afwas doen. Daarna ga je dingen doen die wat lastiger zijn, zoals de deur uit gaan en afspreken met mensen.

Anders leren denken
Depressieve mensen kijken meestal op zichzelf neer, zijn bang voor de toekomst en hebben weinig vertrouwen dat hun leven beter kan worden. Meestal onterecht. De cgt’er helpt je om verkeerde denkpatronen op te sporen en te beïnvloeden, zodat je verwachtingen realistischer worden.

Terugval voorkomen
Je moet er rekening mee houden dat een depressie kan terugkomen. Je therapeut leert je om zo’n terugval ver van tevoren te zien aankomen en leert je ook technieken waarmee je een dreigende depressie op eigen kracht kan voorkomen.

Meer weten over cgt bij depressie?

Er is ook een brochure over cognitieve gedragstherapie bij depressie. Hierin vind je alle informatie nog eens op een rij.