Drink je te veel? Alcoholverslaving

 

Wat heeft de man in het filmpje?

De man in het filmpje was jarenlang afhankelijk van alcohol. Toen kwam er een moment waarop hij zich realiseerde: 'Als ik nu niks doe, gaat alles kapot.'

Wanneer wordt alcoholgebruik een probleem?

De Gezondheidsraad vindt dat vrouwen niet meer dan één eenheid alcohol per dag moeten drinken en mannen niet meer dan twee. Eén eenheid is 10 gram, de hoeveelheid alcohol in een glas pils of een glas wijn. Een blikje bier of een glas whiskey bevatten al 1,5 eenheid. Als je meer drinkt dan de Gezondheisdraad adviseert, ben je nog geen probleemdrinker. Dat word je als alcoholgebruik lichamelijke, psychische of sociale problemen oplevert. Bijvoorbeeld darmklachten, spanningen of ruzies.

Herken je deze problemen?

In Nederland zijn ongeveer één miljoen mensen met lichamelijke, psychische of sociale problemen door hun alcoholgebruik. Probleemdrinkers dus. Een minderheid daarvan is echt verslaafd aan alcohol. Deze groep mensen drinkt altijd meer en vaker dan ze van plan waren en is voortdurend bezig met het volgende glas.

Wie kan je helpen?

Een psycholoog kan je helpen bij een verslaving aan alcohol. Om een afspraak met een psycholoog te kunnen maken, heb je een verwijzing van je huisarts nodig.

Je hebt verschillende soorten psychologen. De man in het filmpje is naar een cognitief gedragstherapeut geweest, een cgt’er. Cognitieve gedragstherapie is effectief bij het behandelen van alcoholproblemen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Via vind een therapeut kan je een cgt’er bij jou in de buurt vinden.

Wat doet een cgt’er?

Korte motiverende interventie
In veel gevallen is een korte `motiverende interventie´ voldoende. Eén tot drie afspraken zijn daarvoor genoeg. De essentie daarvan is dat je zelf de argumenten voor en tegen alcoholgebruik op een rij zet, samen met de psycholoog. Je bepaalt zelf wat je eraan wilt veranderen.

Cognitieve gedragstherapie
Deze behandeling duurt wat langer. Het begin is hetzelfde als bij de vorige behandeling: zet de voor- en nadelen op een rij en beslis wat je wilt. Daarna ga je met de cgt’er naar je risicosituaties kijken: wanneer ga jij meer drinken? Als jullie dat op een rijtje hebben gezet, krijg je een vaardigheidstraining. Die leert je om anders te denken in en anders om te gaan mét risicosituaties. Anders omgaan met spanning, boosheid of somberheid kan je bijvoorbeeld goed helpen om minder te drinken.

Sociale vaardigheidstraining
Betere sociale vaardigheden, zoals grenzen stellen en feedback geven, helpen vaak om situaties te voorkomen waarin je anders zou gaan drinken, maar bijvoorbeeld ook om nee te zeggen tegen drank.

Meer weten over cgt bij problematisch alcoholgebruik?