Veelgestelde vragen

Kijk bij onze veelgestelde vragen of jouw vraag er ook tussen staat. Heb je het antwoord niet gevonden? Neem dan contact met ons op.

Vragen over de vernieuwing van de cgt-opleiding?

Ga naar:

Algemeen

  • Hoe kan ik een wijziging doorgeven in adres- of andere gegevens?

    Zo wijzig je je gegevens:

    • Zorg dat je ingelogd bent op deze site (vgct.nl)
    • Ga in het hoofdmenu (bovenaan) via ‘Mijn VGCt’ naar ‘Mijn profiel’
    • Onder ‘Profielgegevens’ aan de linkerzijde klik je op ‘Mijn persoonlijke gegevens’
    • Pas de gegevens aan en klik onderaan op ‘Bijwerken’
    • Controleer of je gegevens onder ‘Werk’ en ‘Interesses’ nog kloppen en pas deze zo nodig aan op dezelfde manier
  •  

Vragen van cognitief gedragstherapeutisch werkers

 

Vragen over accreditatie

Vragen van cliënten over gedragstherapie

  • Wat is cognitieve gedragstherapie?

    Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie pakt het gedrag én de negatieve gedachten aan die de problemen in stand houden. Cgt is onder meer effectief bij angsten, depressie, verslaving en eetstoornissen. Lees meer.

  • Hoe vind ik een goed cognitief gedragstheapeut?

    Je kunt zoeken naar cognitief gedragstherapeuten VGCt® via vind een therapeut.
    Deze therapeuten zijn lid van de VGCt en voldoen aan de kwaliteitseisen die de VGCt stelt. Je kunt zoeken op regio, naam en op expertise en doelgroep van de therapeut.

  • Wie heeft er baat bij cognitieve gedragstherapie?

    Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van cognitieve gedragstherapie. Deze methode blijkt heel vaak een zeer effectieve psychotherapie te zijn. Vaak effectiever dan medicijnen, zeker op de langere termijn. In officiele richtlijnen is opgenomen dat cognitieve gedragstherapie de psychologische behandeling van eerste keus is bij angststoornissen, milde depressies, eetstoornissen, alcoholverslaving en impuls- en psychosomatische problemen (vermoeidheid, (hoofd)pijn, paniek, burn-out). Dit wil echter niet zeggen dat alle patiënten baat hebben bij cognitieve gedragstherapie, want de effecten kunnen per persoon verschillen.

  •