Factsheets

De factsheet legt kort en duidelijk uit wat ODD is, welke symptomen erbij horen en wat de eerste stappen van een cognitief gedragstherapeutische behandeling zijn. Als cognitief gedragstherapeut kun je de factsheet gebruiken om het gesprek met de huisarts of andere verwijzer aan te gaan. Huisartsen gebruiken de factsheet om patiënten te motiveren hun klachten aan te pakken.

Cognitieve gedragstherapie bij oppositionele-opstandige stoornis

20.04VGCt.Fs_ODDLR_Pagina_1

De oppositionele-opstandige stoornis (ODD) is een gedragsstoornis waarbij kinderen en/of adolescenten gedurende langere tijd boos en/of opstandig gedrag laten zien. Dit heeft ingrijpende negatieve gevolgen voor hun relaties met belangrijke anderen en vormt daarmee een risico voor een gezond ontwikkelingsverloop.

 

Deze factsheet is tot stand gekomen met dank aan Juliëtte Liber en Anouk van Dijk.

Download de factsheet

Bronnen
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.dsm15
  • Burke, J. D., Waldman, I., & Lahey, B. B. (2010). Predictive validity of childhood oppositional defiant disorder and conduct disorder: implications for the DSM-V. Journal of Abnormal Psychology119(4), 739-751. https://doi.org/10.1037/a0019708
  • Canino, G., Polanczyk, G., Bauermeister, J. J., Rohde, L. A., & Frick, P. J. (2010). Does the prevalence of CD and ODD vary across cultures? Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 45(7), 695-704. https://doi.org/10.1007/s00127-010-0242-y
  • De Lange, Matthys, W., De Veld, D., Foolen, N., Addink, A., Menting, A., & Bastiaanssen, I. (2019). Richtlijn Ernstige gedragsproblemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Nederlands Jeugdinstituut.
  • Garland, A. F., Hawley, K. M., Brookman-Frazee, L., & Hurlburt, M. S. (2008). Identifying common elements of evidence-based psychosocial treatments for children's disruptive behavior problems. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry47(5), 505-514. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e31816765c2
  • Granic, I. (2014). The role of anxiety in the development, maintenance, and treatment of childhood aggression. Development and Psychopathology26(4pt2), 1515-1530. https://doi.org/10.1017/S0954579414001175
  • Granski, M., Javdani, S., Anderson, V. R., & Caires, R. (2019). A Meta‐Analysis of Program Characteristics for Youth with Disruptive Behavior Problems: The Moderating Role of Program Format and Youth Gender. American Journal of Community Psychology. Advance online publication.
  • Karver, M. S., De Nadai, A. S., Monahan, M., & Shirk, S. R. (2018). Meta-analysis of the prospective relation between alliance and outcome in child and adolescent psychotherapy. Psychotherapy, 55(4), 341-355. https://doi.org/10.1037/pst0000176
  • Loeber, R., Burke, J. D., & Pardini, D. A. (2009). Development and etiology of disruptive and delinquent behavior. Annual Review of Clinical Psychology, 5, 291-310. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.032408.153631
  • Matthys, W., & Van de Glind, G. (2013). Richtlijn oppositioneel-opstandige stoornis (ODD) en gedragsstoornis (CD) bij kinderen en jongeren. De Tijdstroom.
  • McCart, M. R., Priester, P. E., Davies, W. H., & Azen, R. (2006). Differential effectiveness of behavioral parent-training and cognitive-behavioral therapy for antisocial youth: A meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology34(4), 525-541. https://doi.org/10.1007/s10802-006-9031-1
  • Nock, M. K., Kazdin, A. E., Hiripi, E., & Kessler, R. C. (2007). Lifetime prevalence, correlates, and persistence of oppositional defiant disorder: results from the National Comorbidity Survey Replication. Journal of Child Psychology and Psychiatry48(7), 703-713. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01733.x
  • Steiner, H., & Remsing, L. (2007). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with oppositional defiant disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(1), 126-141. https://doi.org/10.1097/01.chi.0000246060.62706.af
  • Sukhodolsky, D. G., Kassinove, H., & Gorman, B. S. (2004). Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior9(3), 247-269. https://doi.org/10.1016/j.avb.2003.08.005