Kinder- en jeugdgedragstherapie

Ben je VGCt-lid? Log in en bekijk ook samenvattingen van N=1-verslagen en verslagen en hand-outs van activiteiten.

Laatste nieuws op het kennisnet

Naar alle nieuwsberichten

Rubrieken

Artikelen

Oratie prof. dr. Lisbeth Utens.'Ik ben niet bang meer! Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten'. Uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van Bijzonder hoogleraar cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten, vanwege de Mary Cover Jones Stichting.
Download

Weisz, J. R. et al.  (2017). What Five Decades of Research Tells Us About the Effects of Youth
Psychological Therapy: A Multilevel Meta-Analysis and Implications for
Science and Practice. American Psychologist, 72(2), 79–117. 

Chorpita, B.F. & Daleiden, E.L. (2009). Mapping Evidence-Based Treatments for Children and Adolescents:
Application of the Distillation and Matching Model to 615 Treatments
From 322 Randomized Trials. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(3), 566–579

Oratie en afscheidsrede prof. dr. Else de Haan. Uitgave van de Mary Cover Jones Stichting ter gelegenheid van de afsluiting van het hoogleraarschap van Else de Haan.
Download 

Wispelwey, M. E. (2011) Betekenisgevende gedragstherapie; een nieuw model van probleemsamenhang. Kind en adolescent praktijk, 3, 112 - 119. 
Download

Basisboeken
Maric, M., Prins, P. J. M., & Ollendick, T. H. (2015) Moderators and mediators of youth treatment outcomes. Oxford. ISBN: 9780199360345

Basisboeken over psychopathologie tijdens de ontwikkeling
Wenar, C., & Kerig, P. (2005). Developmental psychopathology: From infancy through adolescence. McGraw-Hill. ISBN: 9780071215206 

Cohen, D.J., (2008) Developmental Psychopathology, Volume 1, Theory and Method, 2nd edition.Wiley. ISBN: 9780471237365 

Cohen, D.J., (2008) Developmental Psychopathology, Volume 2, Devellopmental Neuroscience, 2nd edition. Wiley. ISBN: 9780471237372 

Cohen, D.J., (2008) Developmental Psychopathology, Volume 3, Risk, Disorder and Adaption, 2nd edition. Wiley. ISBN: 9780470050064 

Basisboeken
Kievit, Th, Tak, J.A., Bosch, J.D. (2008) Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen / druk 7. Tijdstroom. ISBN: 9789058980328 

Verhulst, F.C., Verheij, F. (2000) Kinder-en jeugdpsychiatrieonderzoek en diagnostiek. Gorcum b.v. Koninklijke Van. ISBN: 9789023235897 

Intrumenten bij angststoornissen
ADIS (diagnostiek, interview)
RCADS, CASI, SPAI-C, PSWQ-C, VAK (diagnostiek, vragenlijst)
SCAS, SCARED-NL (screening, vragenlijst)

Instrumenten bij dwang
ADIS-C, ADIS-P (screening en diagnostiek, interview)
CBCL 1,5-5, CBCL 6-18 (screening, vragenlijst)
CY-BOCS (diagnostiek, vragenlijst)

Screeningsinstrumenten bij stemmingsstoornissen
CBCL 1,5-5, CBCL 6-18, SDQ (vragenlijst depressie voor ouders)
YSR, SDQ (vragenlijst depressie voor kind/adolescent)
YMRS (vragenlijst manie voor kind/adolescent)
TRF 1-5, TRF 6-18, SDQ (interview voor docenten)

Diagnostische instrumenten bij stemmingsstoornissen
CDI, BDI-II, IDS-C, IDS-SR (vragenlijst depressie voor kind/adolescent
IDS-C, IDS-SR (vragenlijst depressie voor docent)
K-SADS, ADIS-P ( interview voor kind/adolescent)

 

 

 

 

 

 

Basisprotocollen

Angst

Depressie

PTSS

Autisme spectrum stoornissen

Trauma

Behandelprotocollen basisboeken
Braet, C., Bögels, S. (2008). Protocollaire behandeling voor kinderen met psychische klachten + CD-ROM/ druk 1. Boom Cure and Care. ISBN: 9789085064473 

Prins, P., Pameijer, N. (redactie) (2006). Protocollen in de jeugdzorg - richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie / druk 3. Pearson. ISBN: 9789026517839. 

Behandelprotocollen angst
Bögels, S.M. (2007). Behandeling van angststoornissen. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789031351657
Bijbehorende werkboeken:
Bögels, S.M. (2007). Denken + Doen = Durven werkboek voor kinderen. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789031352029. 
Bögels, S.M. (2007). Denken + Doen = Durven werkboek voor ouders. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789031352012. 

VRIENDEN programma Het VRIENDEN programma is een protocollair cognitief gedragstherapeutisch programma voor behandeling van kinderen en jongeren met angststoornissen.

Spreekt voor zich: Behandelprogramma voor kinderen met selectief mutisme. 

Haan de, E., Wolters, L. (2009). Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789031360086 

Behandelprotocollen  depressie
Braet, C., Stark, K. (2011). Pak aan – Therapeuten & werkboek / druk 1. Boom Cure and Care. ISBN: 9789461050557 

Doepressie In de cursus leren de deelnemers een aantal vaardigheden waarmee ze hun depressieve gevoelens onder controle kunnen krijgen.

Behandelprotocollen PTSS
Smith, P., Perrin, S., Yule, W., Clark, D. (2009) Post Traumatic Stress Disorder, cognitive Therapy with Children and Young People. Taylor & Francis Ltd. ISBN: 9780415391641 

Lucassen, S., van der Oord, S. (2008). Writejunior, protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. SWP. ISBN: 9789066659421 

Cohen, J., Mannarino, A., Deblinger, E. (2008). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie. Bohn Staffleu van Loghum. ISBN: 9789031350681 

Eland, J., de Roosen, C., Kleber, R. (2000). Kind & Trauma; opvangprogramma / druk 2. Pearson. ISBN: 9789026516115 

Behandelprotocollen autisme spectrum stoornissen 
Nederlandse vereniging voor psychiatrie (2009) Richtlijn diagnostiek en behandeling autismespectrumstoornissen/ druk 1. De Tijdstroom. ISBN: 9789058981493 

Rijn, E. (2009). Behandelend trainen + CD-ROM / druk 1: sociale en cognitieve vaardigheidstrainingen voor kinderen met ontwikkelingsproblematiek. Koninklijke van Gorcum. ISBN: 9789023243977 

Behandelprotocollen trauma
Cohen, J.A., Mannarino, A.P., Deblinger, E. (2007). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789031350681. 

Wij, cognitief gedragstherapeuten, staan erom bekend dat we tijdens therapie niet alleen praten, maar dat we onze cliënten iets leren door anders tegen dingen aan te kijken, door ze dingen te laten ervaren en doen. Maar in de dagelijkse klinische praktijk is de werkdruk hoog, zijn de sessies kort en moet alles efficiënt. Dan heb je misschien niet altijd de tijd om het goede exposuremateriaal te vinden of een registratieformulier te ontwerpen. En dan wordt er toch minder gedaan dan wellicht wenselijk is.

Uit onderzoek blijkt dit ook: exposure wordt bijvoorbeeld minder frequent uitgevoerd dan voorgeschreven in de richtlijnen. Waarom? Er zijn diverse redenen, maar één reden is dat het tijd en moeite kost om exposure goed uit te voeren. Waar haal je ineens een spin vandaan, of hoe kom je aan het geluid van onweer? In die lijn is weleens gekscherend geopperd dat elke gedragstherapeut VGCt®, vergelijkbaar met een artsentas, een exposurekit bij zich zou moeten dragen. En voilà, hier is het dan!