Feedback Informed Treatment

Mark Crouzen

Kernwoorden

Oplossingsgerichte feedback, therapeutische relatie, weerstand

Doelgroep

Mensen met weinig ervaring met het onderwerp

Inhoud workshop

Oplossingsgerichte cognitieve gedragstherapie is een snelle en toekomstgerichte benadering die een cliiënt in zijn kracht zet. Tegelijkertijd biedt het zowel behandelaar als cliënt een heldere structuur, vrijheid en positiviteit. (Cladder 2016; Jong, P. de, Berg I.K. 2015).

Circa 13% van het succes van therapie is toe te schrijven aan de therapiemethode en de persoon van de therapeut. Cliëntkenmerken, omstandigheden en toevallige of onbekende factoren maken doen er veel meer toe: 87% van therapiesucces hangt met deze factoren samen (Wampold). Oplossingsgerichte cognitieve gedragstherapie maakt slim gebruik van genoemde (non-specifieke) factoren.

Cliënten en behandelaars kunnen m.b.v. Feedback Informed Treatment (FIT) nog meer 'winst halen' uit therapie dan nu vaak het geval is. FIT maakt gebruik van twee korte, positief geformuleerde feedback-vragenlijsten. Deze vragenlijsten helpen vastlopende behandelingen weer in de goede richting te sturen én tevens de werkrelatie te verbeteren. FIT waarschuwt ook de therapeut op tijd als het niet goed gaat. Oplossingsgerichte cognitieve gedragstherapie in combinatie met FIT stelt organisaties en professionals in staat behandelingen optimaal aan te laten sluiten bij het perspectief van de cliënt én helpt drop-out en teleurstellingen te voorkomen.

Saai? Laat je verassen door de effectiviteit van twee korte lijstjes en leer hoe inspirerend FIT kan zijn.

Bekijk hier de presentatie

Literatuur
  • Cladder, J.M. (2016). Kan het korter en simpeler. De geschiedenis van de oplossingsgerichte korte therapie. Tijdschrift voor gedragstherapie, 3.
  • Duncan, B.L. (2010). On becoming a better therapist. Washington: American Psychological Association.
  • Jong, P. de, Berg I.K. (2015). De kracht van oplossingen, Handwijzer voor oplossingsgerichte gesprekstherapie/druk 3. Uitgever: Hartcourt Assessment B.V., ISBN 978.90.265.2269.7
  • Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sorrel, R., Chalk, M.B.(2006). Using formal feedback client feedback to improve retention and outcome: making ongoing, real-time assessment feasible. Institute for the study of Therapeutic Change, Chicago.
  • Wampold, B, (2010). The research evidence for the common factors models: A historically situated perspective. In B. Duncan, S. Miller, B. Wampold, & M. Hubble (Eds.), The heart and soul of change: Delivering what works (2nd ed., pp. 49-82). Washington, DC: American Psychological Association.