Evenement

Supervisorenmiddag

16 juni 2022

De opleiding tot cognitief gedragstherapeut is de afgelopen jaren in beweging. We zijn competentiegericht gaan opleiden, en dat heeft voor veel veranderingen gezorgd. Tijdens deze supervisorenmiddag staan we stil bij een aantal van deze veranderingen.

Supervisoren VGCt

Aan het begin van de middag worden we welkom geheten door Tom Deenen. Sinds 2021 is de sectie supervisoren gestart, waarvan Tom voorzitter is. Hij zal ons kort bijpraten over deze sectie en fungeren als dagvoorzitter. Thera Koetsier en Margreet van der Plas zullen een update geven vanuit de accreditatiecommissie en registratiecommissie. Vervolgens zal Marije van der Lee, als nieuwe bestuurslid met de portefeuille opleidingen/registraties cgt en supervisor voorstellen.

Tijdens de plenaire lezing staan we stil bij het versterken van therapeutfactoren bij supervisanten. Daarna zijn er vier keuzemogelijkheden. Een aantal onderdelen gaan direct over de onderwijsvernieuwingen, maar je kunt ook stilstaan bij je rol als poortwachter, of nadenken over de invloed van angst voor een tuchtklacht op de supervisierelatie. Uiteraard is er ook voldoende gelegenheid om collega supervisoren te ontmoeten en ervaringen uit de wisselen.

Programma

13.00 – 13.30 uur Inloop met koffie en thee (geen lunch)
13.30 – 14.15 uur Opening en welkom met diverse updates
14.15 – 14.45 uur Plenaire lezing: Hoe draag je bij aan het versterken van therapeutfactoren van je supervisant? – Michiel Linssen

14.45 – 15.00 uur Pauze

15.00 – 16.00 uur Subsessies ronde 1. Keuze uit:
1.        De supervisor als poortwachter
2.        Begeleiden van intervisie over de opzet
3.        Veiligheid en groepsdynamiek in de begeleide intervisie
4.        N=1 nieuwe stijl; de onderzoeksvraag en het design

16.00 – 16.30 uur Pauze

16.30 – 17.30 uur Subsessies ronde 2. Keuze uit:
1.        De supervisor als poortwachter
2.        Begeleiden van intervisie over de opzet
3.        Veiligheid en groepsdynamiek in de begeleide intervisie
4.      N=1 nieuwe stijl; de onderzoeksvraag en het design

17.30 uur Borrel met een hapje

Toelichting lezing & workshops

Plenaire lezing

Hoe draag je bij aan het versterken van therapeutfactoren van je supervisant?

Door Michiel Linssen

In de cgt opleiding nieuwe stijl gaat er veel veranderen. Een van de veranderingen is de aandacht voor therapeutfactoren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat therapeuten goed gebruik weten te maken van deze factoren. Denk aan faciliterende interpersoonlijke vaardigheden en aan intrapersoonlijke vaardigheden (met name kritische zelfreflectie toepassen, om kunnen gaan met externe feedback, therapist drift voorkomen, gebruikmaken van deliberate practice en goede zelfzorg toepassen).

In het pakket dat iedere supervisor rond de kerst van 2021 thuis gestuurd heeft gekregen was te lezen welke theorie en wetenschappelijke evidentie rondom therapeutfactoren belangrijk is. Tijdens deze lezing gaat Michiel Linssen informatie geven over hoe je als supervisoren bij kan dragen aan het versterken van deze therapeutfactoren bij je supervisant.

Doel

Na afloop van deze lezing heb je handvatten gekregen die je helpen bij te dragen aan het versterken van therapeutfactoren bij supervisanten.

Keuze onderdelen

1. De supervisor als poortwachter

Door Tom Deenen, Lisa de Kok en Ruth van Dijk

De VGCt opleiding is een intensieve en uitgebreide opleiding. Op verschillende manieren werken we aan het verwerven van competenties. Het lukt vrijwel altijd om de supervisant de gewenste competenties aan te leren tot een gekwalificeerd cognitief te gedragstherapeut. Maar soms heb je als supervisor het idee dat deze supervisant of opleideling geen succes wordt. Eigenlijk vind je dat deze supervisant de titel cognitief gedragstherapeut VGCt niet zou mogen dragen. Wat kan, of moet, je dan doen? Dit thema staat centraal in deze workshop die met name gericht is op het onderling ervaringen uitwisselen.

Doel

Na afloop van deze workshop heb je ideeën gekregen over acties die je kunt doen als supervisor bij een niet voldoende functionerende cognitief gedragstherapeut in opleiding.

2. Begeleiden van intervisie

Door Charlotte Aartsen en Margreet van der Plas

Per 1 januari 2022 is het voor cgt’ers in opleiding mogelijk om te starten met de cgt opleiding nieuwe stijl. Een onderdeel van de opleiding nieuwe stijl is begeleide intervisie. In deze workshop hopen we je inspiratie te bieden voor het vormgeven en begeleiden van intervisiebijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomst ga je aan de slag met het opzetten van een intervisiebijeenkomst. Je denkt daarbij bijvoorbeeld na over de voor- en nadelen van open en gesloten groepen, online of fysieke bijeenkomsten en de eventuele keuze voor een bepaalde intervisiemethode en andere randvoorwaarden die belangrijk zijn.

Doel

Na afloop van deze workshop heb je voldoende handvatten gekregen op een begeleide intervisiegroep op te zetten

3. Veiligheid en groepsdynamiek in de begeleide intervisie

Door Loek Peute

Per 1 januari 2022 is het voor cgt’ers in opleiding mogelijk om te starten met de cgt opleiding nieuwe stijl. Een onderdeel van de opleiding nieuwe stijl is begeleide intervisie. Doel van de begeleide intervisie is dat een groep cgt’ers met en van elkaar leert over hun ontwikkeling tot cognitief gedragstherapeut. De persoonlijke leerdoelen dienen als leidraad voor de intervisie.
In een dergelijke groep is het belangrijk dat er veiligheid heerst in de groep, waardoor ieder individu de vrijheid voelt kwetsbaarheden te delen en zich open kan stellen om van anderen te leren. Hierbij kunnen groepsdynamische processen een rol spelen.
Als supervisor begeleid je deze intervisiegroepen en is het belangrijk veiligheid te kunnen bieden en gebruik te maken van groepsdynamische processen. Tijdens deze workshops gaan we hiermee aan de slag.

Doel

Na afloop van deze workshop:
– Ben je bekend met interventies die (on)veiligheid in de begeleide intervisie beïnvloeden
– Herken je groepsprocessen en kun je deze hanteren zodat er een goed leerklimaat ontstaat

4. N=1 nieuwe stijl; de onderzoeksvraag en het design

Door Marlies van Dijk en Marija Maric

Sinds 2021 is het voor supervisanten mogelijk om te starten met de N=1 nieuwe stijl, vanaf 1
januari 2023 wordt de N=1 nieuwe stijl volledig ingevoerd. Een van de veranderingen van de N=1 nieuwe stijl is dat er in het verslag gewerkt moet worden met een onderzoeksvraag en een onderzoeksdesign. Bij de registratiecommissie en tijdens de online supervisoren intervisies komen er veel vragen over de onderzoeksvraag en het design in de N=1 nieuwe stijl. Tijdens deze workshop wordt uitleg gegeven over de onderzoeksvraag en het design en wordt er aan de hand van een casus geoefend met het opstellen van een onderzoeksvraag en het bijbehorende design.
Deze informatie zal je helpen je supervisant beter te begeleiden bij het schrijven van het N=1
verslag nieuwe stijl.

Doel

Na afloop van deze workshop weet je hoe je een supervisant helpt een onderzoeksvraag en een passend onderzoeksdesign te kiezen.

Praktische informatie

Datum 16 juni 2022
Tijd 13.30 – 17.30
Locatie Van der Valk Veenendaal
Docent(en) Michiel Linssen, Tom Deenen, Lisa de Kok, Ruth van Dijk, Charlotte Aartsen, Margreet van der Plas, Loek Peute, Marlies van Dijk, Marija Maric
Doelgroep VGCt supervisoren
Accreditatie Accreditatie: 4 punten FGzPt, 4 punten VGCt- nascholing op het gebied van supervisievaardigheden en/of didactiek
Kosten €50,- voor leden

De VGCt is CRKBO geregistreerd. Op alle verenigingsactiviteiten zijn de algemene voorwaarden evenementen van de VGCt van toepassing.

oval