

De accreditatiecommissie: vroeger
Tijdens de docentenmiddag zal er worden gestart met een inleiding door Thera Koetsier, voorzitter van de Accreditatiecommissie VGCt. Hierna zal zij het podium delen met de oud-voorzitter van deze commissie, Maarten Lange (lid van verdienste). Tijdens de inleiding gaan de huidige en de oud-voorzitter van de accreditatiecommissie in gesprek met elkaar. Samen met de deelnemers blikken ze terug op hoe het vroeger was. Wist je bijvoorbeeld dat er vroeger helemaal geen aparte accreditatiecommissie bestond?
Ze schetsen de ontwikkelingen in de loop van de jaren, gaan op zoek naar alle smeuïge details, om ten slotte uit te komen bij de huidige uitdagingen in de onderwijswereld.
CGT in een veranderende onderwijswereld
Vervolgens geeft Charlotte Nuhoff, Supervisor VGCt, een presentatie over recente ontwikkelingen in het geven van blended onderwijs, iets wat door de situatie met COVID-19 almaar populairder wordt. Wil je hier meer over weten of heb je behoefte aan praktische handvatten, dan kun je na de pauze aanschuiven bij de workshop van Charlotte over de fijne kneepjes van het blended onderwijs. Gelijktijdig geven Thera Koetsier en Maarten Lange samen een workshop over het integreren van het gedragstherapeutisch proces in cgt-cursussen.
Programma
13.00 – 13.30 uur | Inloop en registratie (geen lunch) |
13.30 – 14.00 uur | Plenaire inleiding |
14.00 – 14.30 uur | Plenaire lezing: Historisch kader – Thera Koetsier en Maarten Lange |
14.30 – 15.00 uur | Plenaire lezing: Blended in de basis; kwaliteitsverbetering of kostenbesparing? – Charlotte Nuhoff |
15.00 – 15.30 uur | Pauze |
15.30 – 16.30 | Subsessies. Keuze uit: |
Workshop 1: Blended lesgeven; vul je rugzak met praktische tips en tools – Charlotte Nuhoff | |
Workshop 2: Het gedragstherapeutisch proces als rode draad in je cursus. Best een lastige klus! – Thera Koetsier en Maarten Lange | |
16.30 – 17.00 | Borrel en Einde |
Toelichting lezing & workshops
Plenaire lezing
“Blended in de basis; kwaliteitsverbetering of kostenbesparing?”
Blended cursussen schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn niet meer weg te denken uit het aanbod van (basis)cursussen. Is dit een corona-effect of bestaat er al langer een behoefte aan blended opleiden?
In de plenaire lezing zal Charlotte Nuhoff antwoord geven op vragen als:
– Met welk doel bieden we blended cursussen aan?
– Is dit een kwalitatieve verbetering van de cursus?
– Ben je als docent didactisch effectiever middels de blended-vorm of is het vooral een kosten- en tijdsbesparing voor de cursist en de aanbieder?
Tevens deelt Charlotte Nuhoff haar ervaringen over het ontwikkelen en verzorgen van blended onderwijs.
Voor degenen die hier meer over willen weten en behoefte hebben aan praktische handvatten, kunnen na de pauze aanschuiven bij haar workshop om over de fijne kneepjes van het blended onderwijs te leren.
Keuze onderdelen
Workshop 1: “Blended lesgeven; vul je rugzak met praktische tips en tools”
Blended lesgeven biedt veel meer mogelijkheden dan de klassieke, klassikale onderwijsvorm.
Hoe benut je deze mogelijkheden als docent, hoe stimuleer je cursisten het maximale uit de cursus te halen en welke werkvormen passen goed bij de blended onderwijsvorm?
In deze workshop deelt Charlotte Nuhoff haar ervaringen en geeft zij vele praktische tips en tools om effectief blended onderwijs te verzorgen.
Workshop 2: “Het gedragstherapeutisch proces als rode draad in je cursus. Best een lastige klus!”
Thera Koetsier en Maarten Lange geven samen een workshop over het integreren van het gedragstherapeutisch proces in CGT-cursussen.
Tegenwoordig zijn er veel aantrekkelijke smaken in therapieland: CGT, SGT, EMDR, ACT, IPT, GZ. Het is wel zo efficiënt als de cursist na het volgen van een cursus accreditatiepunten krijgt voor meerdere opleidingen of herregistraties. Maar hoe zorgen we ervoor dat we nog echte cognitief gedragstherapeuten opleiden bij wie het cognitief gedragstherapeutisch proces een wezenlijk onderdeel van hun werk is en blijft?
Na het volgen van deze workshop heb je meer kennis over het integreren van het gedragstherapeutisch proces in je cursussen en sluit je daarmee beter aan bij de eisen van het accreditatiereglement.
Praktische informatie
De VGCt is CRKBO geregistreerd. Op alle verenigingsactiviteiten zijn de algemene voorwaarden evenementen van de VGCt van toepassing.